Ugens kulturpersonlighed: Kristine Lewinsky
Kristine Lewinskyer leder på spillestedet Richter i Søborg. Inden da har hun arbejdet for Roskilde Festival, hvor hun bl.a. har arbejdet med strategiudvikling og projektporteføljeledelse samt været Chef for Kunstproduktionen. Kristine har desuden været co-leder af en mindre vækstlagsfestival, der var del af den internationale græsrodsorganisation ’UnConvention’.
Foto: Rasmus Petersen
Hvad betyder kultur for dig og hvordan vil du beskrive dit kulturforbrug?
Kultur betyder frihed for mig og er en katalysator for fællesskab. Jeg tror på, at vi med afsæt i kulturoplevelser kan starte samtaler og udfordre status quo. Samtidig elsker jeg det fællesskab, som man kan blive en del af med kulturen som afsæt. Den oplevelse jeg får, når jeg fordyber mig i koncerten, teatret eller kunstudstillingen kan være svær at sætte ord på, men når kunstneren (uanset genre) giver mig stof til eftertanke eller ligefrem mulighed for at betragte verden gennem nye perspektiver, så er det virkelig meningsfuldt.
Mit eget kulturforbrug kommer i tit bølger. I disse år – med små børn – er det tit i børnehøjde, at jeg oplever kulturen. Heldigvis giver mit arbejde på Richter mig mulighed for at høre en masse koncerter i eget hus. Jeg kommer også lidt ud fx nu, hvor det er sommer, og alle festivalerne folder sig ud, så skal jeg ud og høre en masse musik. Det glæder jeg mig til.
Hvilken kulturoplevelse har gjort særligt indtryk på dig, og hvorfor?
Det er svært kun at pege på én, men min kærlighed til koncerter – og live-oplevelsen - startede nok, da jeg i ’97 (som 13-årig) oplevede Blur i Valbyhallen. Jeg husker det som fuldstændig magisk. Dét at opleve mit yndlingsband så tæt på var virkelig stort. Jeg husker hele oplevelsen som værende meget intens. Stå der i en tætpakket sal med så mange andre, som også bare havde en kæmpe kærlighed til musikken og synge med på sangene og bare fortabe sig i stemningen og glemme verden omkring en. Det var det største jeg havde oplevet på det tidspunkt, tror jeg. Jeg har heldigvis haft et hav af tilsvarende koncertoplevelser siden.
Hvordan prioriterer du kulturen i hverdagen og hvad får du personligt ud af det?
Jeg forsøger at holde mig orienteret ift. hvad der er af tilbud og muligheder. Men jeg må nok erkende, at i en travl hverdag, så kan det blive svært at nå alt det, jeg gerne vil. Derfor elsker jeg at lytte til radio og podcasts, som bredt beskæftiger sig med kultur og analyse heraf. Og så lytter jeg virkelig meget musik. Både for at orientere mig, men også fordi det tit hjælper mig til at samle tankerne og fokusere, når jeg fx arbejder eller cykler til og fra arbejde.
I mit arbejde kommer det heldigvis som en forpligtelse, at jeg holder mig orienteret i, hvad der sker – især - på den danske musikscene. Og det er virkelig en gave! Det betyder også, at mit største aktive kulturforbrug foregår på Richter, hvor jeg hører koncerter mindst et par gange om måneden.
Jeg er vokset op i en familie, hvor kunst og kultur har stor betydning. Jeg er som lille blevet taget med på museer, i balletten og teatret. Og det har nok påvirket den jeg er. Personligt tror jeg virkelig, at mit liv ville være fattigere uden – den refleksion og fordybelse kunne jeg ikke undvære i min hverdag.
Hvordan kan gogo styrke dit kulturforbrug?
Jeg ser gogo som en god mulighed for at få udvidet min horisont ift., hvilke kulturtilbud der er derude og ikke kun kigge på ”de sædvanlige steder”. Det at man kan søge mere eller mindre bredt på lokationer og genre er virkelig praktisk. Den giver samtidig mulighed for at være spontan i sin hverdag. Det kan jeg godt lide.
Hvilke projekter har dit fokus lige nu?
Lige nu er jeg i gang med administrativt at lukke ned for vores forårssæson inden vi går på sommerferie. Vi er færdige med efterårets program og er nu i fuld gang med klargøringen af en samlet præsentation af det, hvilket jeg glæder jeg mig virkelig meget til.
Vi har netop modtaget en stor donation, så et projekt, der venter efter sommerferien, er at planlægge og gennemføre en ny lydteknisk uddannelse for vores unge lydteknikere og interesserede frivillige. Hertil kommer et fortsat udviklingsarbejde både, hvad angår Richters strategiske programlægning samt, hvordan vi fortsat kan optimere vores spillested med nye miljøvenlige tiltag.